Variabelprint

← Tillbaka

Bilden visar en personifierad trycksak för “Andreas” (både text och bild).

Variabelprint (även “personifiering”) innebär att varje trycksak är unik för mottagaren. Vi räknar inte in enkla adresseringar här, då vi bara ska printa adress.

I sin enklaste form är variabelprint en brevtext med “Hej Kalle!”, men vi gör tex bonusutskick för kunder som Hemtex, KappAhl och Blomsterlandet, där varje kund ska få en redovisning av hur många kundklubbspoäng de tjänat in, vilken bonus de ska få – kopplat till en unik streckkod, kanske ett riktat erbjudande utifrån detta etc.

Beroende av upplagans storlek så kan det göra stor prisskillnad om vi bara personifierar i svart text, eller om vi ska byta ut bilder i färg, då det styr vilken teknik vi behöver använda.

Skriver ni “Du är en av våra allra bästa kunder” till alla era kunder? Sluta med det. 😉