Djuptryck
Djuptryck är en tryckteknik som lämpar sig för extremt stora upplagor. Tumregeln är att det behövs många sidor och oftast över en miljon ex i upplaga. Tänk Biltema, eller om du minns IKEA-katalogen.
Djuptryck används också för annat än broschyrer, såsom tapeter eller laminatgolv. Då med betydligt mindre tryckpressar.
Djuptryck kallas ibland även ”gravyr”, då man istället för tryckplåtar såsom i offset har cylindrar som graveras. De fördjupningar som etsas bort bär färgen, vilket gett namnet djuptryck. Precis tvärtom mot gamla tider boktryck, eller ”högtryck”, där blytypernas förhöjning bar färgen.
En fördel med djuptryck är att formatet kan anpassas med hjälp av olika storlekar på tryckcylindrarna. Det förklarar hur kataloger i hög upplaga kan tydligt avvika från A4-formatet utan att man för den skull behöver slösa en massa papper direkt i tryckpressen, vilket annars är fallet.
En annan fördel är att man får mycket bra tryck på väldigt tunna papper – något som är svårare i offset.
Eftersom tryckupplagor tenderar att gå ner pga digitaliseringen, så blir djuptryck allt ovanligare. Sveriges sista djuptryckeri lades ner för många år sen och Nordens sista lades ner 2019. Det finns fortfarande djuptryckerier kvar i EU, men det allra största stängde 2023.
Vi på Fridholm & Partners trycker numera mycket sällan i djuptryck, men vi har både kunskapen och kontakterna.