-
Grafiska Termer
-
- Bilder, filformat & upplösning
- Djupsvart
- Dummy
- Falska uppslag (i inneromslag vid limbindning)
- Färginställningar [InDesign]
- ICC-profiler
- Job Options [InDesign]
- Konvertera PMS-färger
- Korrektur & Provtryck
- PDF-standarder
- Raster, RIP & CTP
- Spara ut PDF för tryck [InDesign]
- Stansmallar
- Tryckfärger
- Tryckformat & Planoformat
- Ursparning & övertryck
- Utfall & skärmärken
- visa alla artiklar ( 7 ) dölj artiklar
- A-format
- A4
- Adressering
- Affischer
- B-format
- Bestruket & obestruket papper
- Bigning
- Bilder, filformat & upplösning
- Blanketter
- Broschyrer
- C-format
- CAD- och Laserskärning
- CO2-SMART™
- Dekaler & etiketter
- Digitaltryck
- Djupsvart
- Djuptryck
- Dummy
- ECF & TCF
- Eurosize
- Falsning
- Färginställningar [InDesign]
- Fiberriktning
- Flexotryck
- Foldrar
- Foliering
- Förenklingsfel vid transparens
- Formering (negativ & positiv)
- FSC-märkt papper
- G-format
- Grafiska rullmaterial
- Hårdband – inbundna böcker
- ICC-profiler
- Inplastning
- ISO 14001
- Job Options [InDesign]
- Kartong
- Klammerhäftning
- Konvertera PMS-färger
- Korrektur & Provtryck
- Kuvert
- Kuvertering
- Lack
- Laminering
- Lenticular
- Limbindning
- Limpunkt & oblat
- Misspass
- Moiré
- Offset
- Papperskategorier
- PDF-standarder
- PEFC-märkt papper
- Perforering
- Pocket-format
- POS-material
- Prägling
- Profilreklam
- Punktförstoring
- Screentryck
- Skivmaterial
- Skyltar
- Smetning
- Spara ut PDF för tryck [InDesign]
- Stansmallar
- Stansning
- Streck i PDF/X-1
- Svanen
- Tabloid-format
- Trådbindning utan lim
- Träfritt & trähaltigt papper
- Triohålning
- Tryckfärger
- Tryckformat & Planoformat
- Ursparning & övertryck
- US Letter
- Utfall & skärmärken
- Värdetryck
- Vepa
- Vinyl
- Visitkortsformat
- Wellpapp
- Wire-O
- Ytvikt, bulk & opacitet
- visa alla artiklar ( 74 ) dölj artiklar
-
Foliering
Foliering innebär att man laminerar en folie, ofta med guld- eller silverfärg, ihop med papperet. Det ger ett äkta metalliskt utseende jämfört med motsvarande pms-färg, men är betydligt dyrare – framförallt vid högre upplagor.
Själva folien är en plastfilm som appliceras på trycksaken genom att motivet stansas ut från en rulle. Därför spelar folieringens storlek stor roll för priset. Då appliceringen av folien är långsam och tidskrävande så blir priset relativt linjärt, dvs till skillnad från tryckkostnaden som minskar vid höga volymer så blir foliering relativt sett dyrt vid höga upplagor. Därför är det vanligast vid upplagor upp till ett par tusen ex.
Ibland använder man enbart foliering utan tryck, på ett vitt eller infärgat papper. Det ger ett mycket sobert intryck.
Ibland kombinerar man med tryck, där man vill ge extra tyngd åt en logo eller liknande.
Ofta kombinerar man foliering med en prägling, där man höjer upp folieringen (positiv prägling) eller sänker ned den (negativ prägling).
Även om det är mindre vanligt så är det fullt möjligt att göra en foliering i någon ”vanlig” färg, såsom svart eller vit ett varför inte gult? Fördelen här är att man får en helt slät, blank yta. I viss fall kanske man inte har något tryck, så då kan det bli mer rationellt med en foliering, eller så har man en yta man inte kan trycka på.
Vill du veta mer?
Kontakta oss så kommer vi gärna och presenterar hur vi jobbar
och vad vi kan göra tillsammans!
Vill du veta mer?
Kontakta oss så kommer vi gärna
och presenterar hur vi jobbar
och vad vi kan göra tillsammans!