Spara ut PDF för tryck [InDesign]

Att spara ut PDF från InDesign är enkelt, men det finns ganska många val, så hur gör man rätt för att få en tryckfärdig PDF? Det ska vi gå igenom här!

För dig som inte är intresserad av tekniken rekommenderar vi att du istället använder våra Job Options, där vi ställt in alla val.

Vi utgår från InDesign 2022 för Mac, men principen är samma för alla versioner av InDesign, även om dialogrutorna kan se lite olika ut över tiden.

Spara ut PDF

I InDesign hittar vi PDF-exporten i menyn under Arkiv -> Adobe PDF-förinställningar.

Menyval för att spara ut PDF med InDesigns utställningar för "Tryckkvalitet".
Bilden visar menyval för att spara ut PDF med InDesigns utställningar för ”Tryckkvalitet”.

I skärmdumpen ovan ser vi ett antal förinställningar som Adobe skickat med samt våra egna Job Options som vi själva lagt till. Adobes förinställning ”Tryckkvalitet” är markerad.

Använd inte Adobes förinställning ”Tryckkvalitet”

”Tryckkvalitet” låter ju bra, men Adobes förinställning lämpar sig absolut inte för tryck.

Det beror på flera saker, men framförallt håller den sig inte till någon PDF-standard, den har inte med skärmärken och utfall och den resulterar i en PDF utan färghantering.

Adobe har även en förinställning ”Högkvalitetsutskrift” som är till för utskrifter på egen laserskrivare. Där vill man oftast inte ha med skärmärken och utfall, men däremot vill man ju se bilderna så korrekt färghanterade som möjligt, vilket man inte får med denna förinställning, så vår rekommendation är att undvika även denna.

Adobes förinställningar går tyvärr varken att ändra eller ta bort.

Förinställningarna för PDF/X-1a och PDF/X-4

PDF/X-1a och PDF/X-4 är två PDF-standarder som används till tryck. Vi tycker absolut att man bör hålla sig till någon av dem. De har båda för- och nackdelar i jämförelse med varandra, men grovt kan man säga att om du bara ska trycka i CMYK så håll dig till PDF/X-1a. Hanterar du PMS-färger i tex annonser men ska trycka i CMYK, eller om hanterar stansmallar och PDF-lager så bör du använda PDF/X-4.

Oavsett om du väljer PDF/X-1a eller PDF/X-4 är följande valmöjligheter desamma. Vi använder PDF/X-4 för skärmdumparna nedan.

Egna förinställningar – ”Job Options”

Du kan även skapa egna förinställningar som kommer att dyka upp här, eller ladda hem våra Job Options, där vi ställt in alla val.

Dialogruta för att exportera PDF, flik för flik

Dialogruta flik 1: ”Allmänt”

Fliken "Allmänt" vid PDF-export från InDesign.
Bilden visar fliken ”Allmänt” vid PDF-export från InDesign.

Här hittar vi några övergripande frågor:

Sidor:

Här kan vi välja om vi ska skapa en PDF från alla sidor i dokumentet, eller några enstaka. Det är också möjligt att skapa separata PDF:er, dvs istället för att få 1 PDF på säg 10 sidor, så kan man göra 10 PDF:er på 1 sida var. Inte en funktion man ofta använder, men det kan vara användbart.

Visning:

Här kan vi välja hur den färdiga PDF:en ska visas. Det är sällan vi ändrar från ”Standard” här, men vi rekommenderar absolut att man alltid kryssar i att ”Visa PDF efter export”. Att inte kontrollera sin färdiga PDF är lite som att sminka sig utan spegel och hoppas att det blev bra. 😉

Alternativ:

Här kan man välja att bädda in miniatyrbilder för förhandsvisning, men framförallt kan man skapa PDF med lager. Det används framförallt för stansmallar. För att skapa PDF med lager kryssar man i ”Skapa Acrobat-lager” och väljer vilka lager som ska synas i den färdiga PDF-en (normalt är det synliga lager man vill exportera).

Notera dock att samtliga lager kommer att exporteras med din PDF och går att tända och släcka i PDF:en, även om bara de synliga är tända från början.

Dialogruta flik 2: ”Komprimering”

Fliken "Komprimering" vid PDF-export från InDesign.
Bilden visar fliken ”Komprimering” vid PDF-export från InDesign.

Nästa flik handlar om komprimering av bilder. Det går i de flesta fall att använda de förvalda värdena.

Vad det betyder är att man kan ställa in att stora bilder kommer att krympas ner till den storlek de används i dokumentet.

Om du till exempel monterat en högupplöst bild som är 3000 pixlar bred, men du har satt den i 5cm bredd så kommer bilden att nu vara ca 1500 pixlar per tum.

Egentligen behöver du bara ca 600 pixlar av bilden för att få max tryckkvalitet vid 300 dpi. Då säger värdena ovan att eftersom bilden har högre upplösning än 450dpi så kommer den krympas ner till 300dpi.

Att man vill krympa bilder beror på att man annars får onödigt tunga dokument, som tar längre tid att rippa, men också att man inte får bättre tryckkvalitet vid högre upplösning än 300dpi.

Dialogruta flik 3: ”Märken och utfall”

Fliken "Märken och utfall" vid PDF-export från InDesign.
Bilden visar fliken ”Märken och utfall” vid PDF-export från InDesign.

Flik 3 handlar om märken och utfall. I Adobes förinställningar så är ingenting ikryssat här.

Märken:

Vi rekommenderar att du kryssar i skärmärken. De visar var trycket kommer att skäras, så att endast det som är innanför skärmärkena är det som kommer med i tryck.

Övriga märken fyller inte så stor funktion här, det tar tryckeriet oftast hand om i sina CTP-system när de ska skjuta ut din PDF till tryckplåt.

Utfall:

Utfall är mycket viktigt – möjligen med undantag för om du ska ha vita kanter i din trycksak, så ingenting ligger nära trycksakens kant.

Optimalt är att du i ditt InDesign-dokuments inställningar lagt med minst 3mm utfall (i vissa fall önskar man 5mm och det skadar aldrig). Då kan du kryssa i ”Använd dokumentutfallsinställningar” här.

Annars får man fylla i manuellt här och då sätter man normalt 3mm utfall runt om.

Dialogruta flik 4: ”Utdata”

Fliken "Utdata" vid PDF-export från InDesign, med förval för PDF/X-1.
Bilden visar fliken ”Utdata” vid PDF-export från InDesign, med förval för PDF/X-1.

Flik 4 handlar om färghantering – i våra ögon det kanske viktigaste i hur man skapar en PDF för tryck. Läs gärna vår artikel om ICC-profiler om du inte redan gjort det.

Här skiljer det mellan PDF/X-1a och PDF/X-4, så låt oss börja med var som är gemensamt och därefter individuella alternativ.

Färgkonvertering

Med ”Mål” avses den ICC-profil som vi skapar PDF för. Ofta handlar det idag (2022) om PSO Uncoated v3 om vi ska trycka på obestruket papper och PSO Coated v3 för bestruket papper och många andra material.

”Färgkonvertering” avser hur vi ska konvertera bilder i vårt InDesign-dokument till den aktuella målprofilen.

Om man som här har ”Konvertera till mål (bevara värden)” så kommer tonplattor och illustrationer som ligger i CMYK att lämnas orörda. Om man däremot har gjort en tonplatta i RGB så måste den självklart konverteras för att kunna tryckas i CMYK (det är för övrigt så man får fel genom att ha valt en RGB-svart för text).

Det här är det bästa valet i de allra flesta lägen.

Om man istället väljer ”Konvertera till mål” så kommer samtliga objekt att konverteras till målprofilen – så länge de inte redan ligger i målprofilen. Det betyder att om du har monterat text i 100% K såsom man ska, men har tex arbetsrymd för bestruket papper i ditt dokument och sen sparar ut en PDF för obestruket papper, så kommer din svarta text att konverteras. Det kommer att göra att den ligger i alla tryckfärger, vilket i sin tur ger risk för misspass och ett suddigt intryck vid typografi i liten grad.

Det här alternativet ska man alltså vara mycket försiktig med.

Det sista alternativet är ”ingen färgkonvertering”. Det finns nästan inget fall där man vill använda detta alternativ.

PDF/X är enbart beskrivande information, så den kan man lämna som den är.

Specifikt för PDF/X-1a

För PDF/X-1a har Adobe korrekt förvalet att konvertera till målprofilen – annars skulle den färdiga PDF:en inte uppfylla PDF-standarden PDF/X-1a.

För PDF/X-1a kan man inte välja alternativet att inkludera ICC-profiler. Det beror på att en PDF/X-1a inte kan innehålla olika ICC-profiler – alla bilder måste konverteras till en och samma målprofil.

Däremot är det lite lustigt att man faktiskt kan välja ”ingen färgkonvertering”, för då blir det ingen PDF/X-1a; man får nog se PDF/X-1a som ett namn på en förinställning snarare än som ett kvitto på att resultatet kommer att vara en tryckfärdig PDF/X-1a.

Specifikt för PDF/X-4
Fliken "Utdata" vid PDF-export från InDesign, med förval för PDF/X-4.
Bilden visar fliken ”Utdata” vid PDF-export från InDesign, med förval för PDF/X-4.

För PDF/X-4 har Adobe lagt in i vårt tycke felaktiga förval.

PDF/X-4 tillåter att varje enskild bild ligger i olika färgrymder – både RGB och CMYK – och alltså är taggad med olika ICC-profiler. Tanken är ett så kallat ”RBG-flöde” där i slutänden tryckeriets RIP tar hand om CMYK-konvertering utifrån tryckeriets inställningar.

RGB-flöde må vara en bra vision, men funkar bäst om 1 företag har 1 tryckeri och enbart jobbar med 1 typ av trycksaker, såsom tex en periodisk tidskrift. Jobbar man med olika typer av trycksaker blir det ofta olika tryckerier med olika typer av tryckpressar och då är risken stor att man förlorar kontrollen över färghanteringen om man lämnar över det till många olika partners. RGB-flöde är helt enkelt inte så standardiserat ännu, men det kommer säkert.

Adobes förinställning är alltså att ingen färgkonvertering sker när vi skapar PDF/X-4, men i gengäld skickar man med ICC-profiler för varje enskild bild.

Vi föreslår istället att man väljer samma inställningar som för PDF/X-1a här ovan, dvs att man konverterar till en målprofil (men ”bevarar värden”).

Tryckfärgshanteraren

Det här är en liten men ibland viktig knapp som öppnar ett nytt fönster där man kan välja att konvertera PMS-färger till CMYK.

Det handlar främst om att man har en tidskrift och har fått in annonser som innehåller tex en logo i PMS när man ska trycka i CMYK, eller att man själv har en logo som ibland trycks i PMS och ibland i CMYK.

Dialogruta flikar 5-7

De sista flikarna innehåller inte mycket för att skapa PDF:er för tryck, om man inte jobbar med OPI-bilder (enkelt uttryckt: lågupplösta bilder som byts ut mot högupplösta via en server). Här finns tex val för handikappanpassning och lösenordsskydd.

Den allra sista fliken är en sammanfattning och den visar ofta en varningstriangel som säger att någon bild i dokumentet (med en annan ICC-profil) kommer att konverteras till målprofilen vid PDF-exporten. Det är precis det vi vill, men tanken är väl att man ska var medveten om vad man gör.

Tänk på:

  • Kontrollera alltid din PDF i Acrobat efter export, med ”förhandsvisa utdata” och ”simulera övertryck” ikryssat.
  • Använd gärna våra Job Options.
  • Kontrollera dina färginställningar.
  • Kontrollera utfall och skärmärken.
Blev du hjälpt av artikeln?
Feedback – förbättring av kunskapsbank
Please submit the reason for your vote so that we can improve the article.
Behöver du hjälp?