Ursparning & övertryck
Ursparning
När tex en bild eller en vit text trycks mot en färgad bakgrund (bild eller tonplatta) så sparas det ur från den underliggande bakgrunden. Det gör alltså ett hål i bakgrunden, så att det vita pappret istället syns som text eller ger plats för bilden.
Ursparning sker i de flesta fall automatiskt i InDesign och liknande program, om man placerar ett objekt på ett annat, eller har valt vit text.
Om den vita texten inte skulle sparas ur så kommer den att hamna ”under” bakgrunden och inte synas.
Svällning
När man sparar ur en platta för en bild så sväller man bilden lite, så att det inte blir en vit kant mellan bilden och plattan. Detta sker automatiskt i InDesign och liknande program.
Övertryck
Övertryck är motsatsen till ursparning. All text och tonplattor i 100% K (svart) har förinställningen att de ska övertryckas, i moderna programvaror såsom InDesign. Dessa trycks alltså ovanpå bakgrunden.
OBS att detta inte sker om texten ligger i RGB-svart eller om man gör texten grå, tex 99% svart.
Övertryck är bra när man har text i liten grad, men om man har en svart tonplatta som delvis ligger över en bild, så kommer den att upplevas svartare där, än mot den vita bakgrunden. Det kan man lösa genom att markera den för ursparning, eller genom att göra den djupsvart.
I InDesign hittar du inställningar för övertryck under Fönster -> Utdata -> Attribut.
I fönstret Attribut kan du sen kryssa i Övertryck för linje respektive fyllning.
Vi labbar lite med övertryck!
Vi testar att labba lite med övertryck – häng med!
Vi börjar med att skapa ett dokument i InDesign. Vi lägger en utfallande tonplatta i 50% cyan. På plattan lägger vi vår logo. Sen skapar vi en form av ett hjärta, där vi lägger linjen i 100% svart och fyllningen i 50% magenta. Såhär ser den ut i InDesign. Visst ser de lika ut?
Nu exporterar vi en PDF med våra job options X1v3 (för bestruket papper, men det spelar ingen roll för vår labb). Såhär ser vår PDF ut om vi öppnar den i Apples program Förhandsvisning. Ganska likt va?
Såhär visas vår PDF om vi istället öppnar den i Adobe Acrobat, om vi ställt in Acrobat på att förhandsvisa övertryck. Nu blir vårt högra hjärta lite blåare i tonen. Vad beror det på?
Såhär visas vår PDF i Acrobat om vi släcker färgen Magenta. Det vänstra hjärtat har sparats ur den blå tonlattan, medan det högra uppenbarligen låg i övertryck, dvs trycks ovanpå den ljusblå tonplattan. Det är också därför som det kommer att bli blåare i tryck.
Här är fönstret ”Förhandsgranska utdata” i Acrobat, som avslöjar vad vi gjort.
Nu testar vi lite med text också. Här är två texter som ligger på två olikfärgade tonplattor. Den översta ligger i 99% svart och sparas därför ur – tonplattorna bidrar inte till svärtan i texten. Den nedre ligger i övertryck och där ligger alltså tonplattorna kvar under och bidrar till ökad svärta i texten. Kan du se att A är svartare än C? 😉
Här har vi kryssat ur svart färg i Acrobat -> förhandsgranska utdata, så man kan se att den övre texten sparas ur, då den ligger i 99% svart. Notera att även vår logo sparas ut, då den ligger i 70% svart. Det finns en tanke bakom det, för vi vill inte att den ska skifta färg beroende av bakgrund, såsom nästa exempel visar.
Låt oss zooma in på bokstaven B i den nedre texten, som ligger i övertryck. I skarven mellan den ljusa och den mörka tonplattan kan man tydligt se att den delen av bokstaven som ligger på den mörkare tonplattan har en högre svärta än den högra delen, som ligger på en ljusare tonplatta. Det här kan ibland bli väldigt tydligt i tryck, men det kan hända att du måste dra på max ljus på din bildskärm för att se det.
Tänk på:
- Kontrollera att svart text ligger i 100% K (svart) för automatiskt övertryck
- Undvik vita (ursparade) eller färgade texter under 12p – de blir bäst i svart.
- Gör svarta texter över 48p djupsvarta.
- Kontrollera din tryckfärdiga PDF i Acrobat med ”förhandsgranska utdata” innan du skickar den till tryck.