“Det är bredden som är vår spets”

Vi hade teammöte på vårt huvudkontor i Göteborg förra veckan. Vi är ju lite utspridda i landet, mellan Göteborg, Borås och Västerås/Stockholm, så det är alltid trevligt att ses. Vi säger såklart många kloka saker, men Mats satte fingret på något här:

“Det är bredden som är vår spets”

Mats Envall

Det ligger mycket i det. Vi pratar ibland om att vi är spretiga, då vi bokstavligt talat gör alla typer av trycksaker – här är några exempel från den senaste månaden:

  • stickmönster i 100 ex
  • visitkort
  • flera tjocka kataloger i hög upplaga
  • överdrag i stretchpolyester till larmbågar
  • posters, dekaler och tejp inför butikspremiär
  • kupongblock
  • bonusutskick
  • vykort ADR
  • hyllvippor
  • självkarbonerande orderblock
  • tidskrifter
  • askar
  • displayer
  • provpåsar
  • wire-o
  • vikväggar
  • störtkorgar
  • toppskyltar
  • magnetskyltar
  • pärmar
  • id-brickor för busschaufförer
  • rollups
  • beachflaggor
  • fönsterdekaler
  • affischer
  • foldrar
  • kuvert
  • böcker
  • specialproducerat POS-material

En helt vanlig månad. Det här är också något av det som vi i teamet definierar som “kul på jobbet” – just att vi har så många olika projekt, där vi hela tiden utmanas av våra kunder att hitta bästa lösningarna. 🙂

CO(2)mplext

Jag minns när jag satt i rekryteringsmöte med Maria våren 2016 och berättade att min vision var att så snart det var möjligt ta fram en modell för att automagiskt beräkna fossil CO2-belastning för varje enskilt tryckprojekt.

Därefter var tanken att erbjuda våra kunder att CO2-kompensera, för att på sikt vända på det, så att man måste välja bort istället för till, för att sen ytterligare skärpa till det och på sikt inte alls erbjuda trycksaker som inte är CO2-kompenserade.

CO2-beräkning har visat sig CO(2)mplext.

Tidigare har vi bara kunnat erbjuda CO2-kompenserade trycksaker via några av våra tryckerier – men vi har inte kunnat beräkna och kompensera själva, oavsett tryckeri.

Vi har tagit flera kliv på vägen. Vi har borrat ner oss i detaljer, bara för att hitta ännu fler saker att borra ner oss i. Snabbt gick det inte, men vi har kommit fram till en modell som bygger på dessa delar:

CO2-påverkan = [Papperstillverkning + frakt till tryckeri + tryck + frakt till kund]

Det ser ju enkelt ut! Här börjar komplexiteten:

Papperstillverkning.

Vi har tillgång till hundratals olika papperskvaliteter. För varje papper i vår databas samlar vi nu utöver egenskaper som ytvikt, bulk och opacitet även in specifik info om vilken energimix som använts vid tillverkningen och vad det innebär i fossil CO2, beroende av vilken elmarknad pappersbruket köper sin el.

Själva råvaran – trä – ingår i ett kretslopp, där nya träd planteras och fångar upp CO2. Det är fossil CO2 vi är ute efter!

Vi har sedan tidigare en automagisk uträkning av trycksakens nettovikt. Nu har vi grottat ner oss i hur mycket svinn olika tryckerier har, för olika trycktekniker (framförallt arkoffset och rulloffset). Med hjälp av specifik data om svinn (från aktuellt tryckeri) och trycksakens nettovikt kan vi beräkna bruttovikten och därmed beräkna CO2-påverkan för papperet.

Frakt till tryckeri.

För varje enskild papperskvalitet har vi också lagt in i vår databas vilket pappersbruk det är som tillverkar det och vilken adress bruket har. Vi har lagt in GPS-koordinater för pappersbruken, men också för de flesta av alla de ca 1000 tryckerier vi har i vår databas – däribland självklart viktigast alla de ca 100 vi använder varje år.

Vi har nu en automagisk uträkning av avståndet från specifikt pappersbruk till specifikt tryckeri.

I skrivande stund räknar vi alla transporter på lastbil, men i verkligheten går en hel del på båt. Det ger bara en tiondel av den CO2-belastning som motsvarande sträcka med lastbil skulle ge, så vi tänker oss att vi måste lösa denna detalj, så att det gods som går med båt får en berättigad fördel.

Verkar det komplext? En broschyr kan ha en papperskvalitet för inlagan och en helt annat för omslaget, så vi måste kunna beräkna både tillverkningen och transporten av två olika papper till en och samma trycksak.

Tryck.

Här jobbar vi ihop med ett par tryckerier för att samla på oss data och bygga en tillförlitlig modell, där vi sedan kan begära in motsvarande data från alla våra tryckerier. Vi har också sneglat på de standarder som är på väg att växa fram.

Vi fokuserar bland annat på olika trycktekniker, ett antal olika förbrukningsmaterial såsom tryckplåtar, färg, lim, lack etc. En stor del av tryckeriets CO2-påverkan beror på vilken energimix tryckeriet använder.

Ett tryckeri som bara använder förnybar el ska ha en konkurrensfördel.

Leverans till kund.

När vi hade löst beräkningarna för de relativt komplexa frakterna från pappersbruk till tryckeri, tänkte vi att den här nöten borde vara lätt att knäcka…! Faktum är att den är ännu mer komplex.

I det enklaste fallet ska alla trycksaker fraktas med en enda gemensam leverans till kundens adress.

I komplexa fall, så ska vissa trycksaker levereras till kundens olika butiksadresser medan andra ska levereras till en tredjepart för adressering, för att därefter postinlämnas – i fyra nordiska länder! Då måste vi hantera många olika geografiska sträckor, men vi måste också kunna räkna fram vikten för respektive sträcka. Och baserat på vikten hur många pallplatser det blir.

Internt har vi myntat nyckeltalet “pallkilometer”.

Nu tror vi oss ha löst även denna del och vi börjar närma oss vårt mål att automagiskt kunna beräkna CO2-påverkan för varje tryckproduktion.

Gör det lätt att göra rätt!

Har du läst ända hit har du kanske tänkt på att jag gillar ordet “automagiskt“…?

Faktum är att målet är att göra det lätt att göra rätt. Om vi automagiskt kan få våra CO2-beräkningar, så att vi utan att anstränga oss kan ta med dem i våra kunders beslutsunderlag, tror vi att vi tillsammans kan göra skillnad.

Vi kommer i vårt system – Filter™ – kunna se skillnaden i CO2-påverkan av att byta från ett papper till ett annat.

Vi kommer kunna jämföra olika tryckeriers CO2-påverkan.

Inom en nära framtid kommer vi att erbjuda CO2-kompensation i varje offert. Kanske ett CO2-vänligare papper. Häng med!

Hej $$First Name$$

skärmdump av mail från TeamViewer

Det är lätt att vara opersonlig i en värld av variabeldata, e-mail och Google Translatilainen. Dessutom fick jag 2st identiska mail, vid exakt samma tidpunkt.

Jag vågar påstå att vi på Fridholm & Partners aldrig släppt igenom motsvarande i variabelprint!

/Fabian

Vår skog

bakgrundsbild

Träd är en förutsättning för livet som vi känner det. Det skänker skugga i hettan, förhindrar jorderosion och binder koldioxid. Dessutom är det en förnyelsebar råvara för papper – ett material vi på Fridholm & Partners älskar. 

Klimathotet är sannolikt den största utmaning vi människor stått inför. Vi måste helt enkelt sluta tillföra mer kol från fossila bränslen i atmosfären. Att plantera träd räcker inte, men kan lindra effekten. 

Varje industri måste ta ansvar för sina utsläpp. Ett hållbart skogsbruk kan binda lika mycket koldioxid som det avger. Det finns stora skillnader i klimatavtryck mellan papper producerade på olika pappersbruk och även mellan olika tryckerier. Vi på Fridholm & Partners vill göra det lätt att göra rätt, med målsättning att alla våra kunders trycksaker ska vara klimatneutrala. Det blir ett prioriterat mål för oss inför 2020-talet, med början redan nu.

Som en symbolisk start på detta klimatarbete, vill vi på Fridholm & Partners i år plantera en egen liten skog på 500 träd i Östafrika, med hjälp av Vi-skogen.

Vi tackar våra kunder, leverantörer och personal som ger oss förmånen att kunna stötta något vi tycker är viktigt. Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi rädda världen!

Läs mer om Vi-skogen här: www.viskogen.se.

Nöjda kunder = kul på jobbet

Broschyr för Komikapp

Vi på F&P har “kul på jobbet” som ledstjärna. Det känns alltid kul när vi gör något bra för våra kunder och de uppskattar vår hjälp. Som det här mailet från Fredrik på Komikapp till exempel:

Vi har precis fått in nya katalogen på lagret och vilken fröjd det var att se den!

Snygg design, skönt papper o väldigt lätt att bläddra i. Det var helt rätt att välja limmad rygg! Känslan av kvalitet har hoppat upp ett snäpp! 

Bra jobb från er sida – er kunskap o erfarenhet blev vår lycka! 😊

Tack Fredrik och snyggt jobbat, Maria!

AAA

Högsta kreditbetyg AAA

Vi fyllde 10 år i höstas. 10 år av välskött ekonomi är kravet för att få Bisnodes AAA-klassning för högsta kreditvärdighet. Vi har varit lönsamma varje år sedan starten 2008 och vi har fått utmärkelsen Superföretag av Veckans Affärer 2017 och 2018. Nu har vi AAA också!

Zambia

Barnen som fick hjälp att komma till sjukhus

I behov av operation, 10 timmars bilfärd från barnsjukhuset, utan tillgång till bil. 

Hope587 är samarbetspartner till barnsjukhuset Beit Cure i Zambias huvudstad Lusaka. Fattiga barn har här möjlighet att erbjudas gratis sjukvård. 

Barnsjukhuset åker ibland ut på landsbygden med mobila kliniker för att möta patienter på plats och sprida information. Under en sådan resa, ungefär 10 timmars bilfärd från sjukhuset, mötte man många barn i akut behov av operation. Även om vården för barnen är gratis, innebär kostnaden för familjerna att ta sig till sjukhuset att det är omöjligt för dem att låta barnen opereras. 

Vi på Fridholm & Partners vill hjälpa Hope587 att hjälpa genom att skänka 15000 kronor.

Pengarna har gjort det möjligt att hyra en buss, inklusive drivmedel och två chaufförer och hämta 19 barn, tillsammans med varsin förälder, och skjutsa dem från hemmet på landsbygden till barnsjukhuset i Lusaka, där de alla nu opererats och fått även hemresan ombesörjd. Det har också blivit grundplåt för en kommande insamling för att bekosta ännu en bussresa för fler barn i behov av operation. 

Vi tackar våra kunder, leverantörer och personal som ger oss förmånen att kunna stötta något vi tycker är viktigt. Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi rädda världen!