Superföretagen 2017

Alltid kul att vinna priser – särskilt utan att ha tävlat. Vi är tillsammans med Volvo och IKEA ett “superföretag 2017”. 🙂


— För trettonde året i rad nominerar affärsinformationsföretaget Bisnode Sverige tillsammans med tidningen Veckans Affärer årets Superföretag. Bisnode har identifierat och rankat företagen utifrån deras ekonomiska prestationer. Modellen tar hänsyn till och väger samman bolagens tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering under de senaste fyra åren.

För att nå status som Superföretag räcker det inte att bara vara bra i en gren, företaget måste behärska mångkampens alla inslag. Karakteristiskt för Superföretagen är att de har en långsiktig försäljningstillväxt och uthållig lönsamhet, är strategiskt skickliga med finansieringen och samtidigt effektiva i hushållningen av resurserna.

Av alla existerande aktiebolag kom endast 641 företag med på 2017 års lista. Här finns årets nomineringar i alfabetisk ordning.

Datadriven marknadsföring utan hjärna

Datadriven marknadsföring: Man vet att det är 2017 när man ringer upp en kundtjänst, säger “hej” och så plingar det till av ett störande sms – numera kommer det såklart både i datorn och telefonen och dessutom burrar klockan på armen – precis när man börjat snacka med en främmande person. Naturligtvis är det företaget själva som skickat ett sms och frågar om “den kontakt du just hade”.

“Hade” är nyckelordet här. “Har” vore mer korrekt. Helt ärligt, vill ni verkligen ha live-rescensioner av er egen kundtjänstpersonal istället för att låta dem ta hand om kunderna?

/Fabian

Datadriven marknadsföring utan hjärta

sms från Apollo

Datadriven marknadsföring: Nyss hemkommen från Santorini. Köpt av Apollo, inklusive hyrbil hela veckan. Dag 2 får jag ett sms med fråga om jag tänkt på hemfärden och om jag vill köpa till busstransfer. Hur tänker Apollo här….?

1. Dag 2 av 7 vill jag väl över huvud taget inte tänka på hemresan?

2. Om de sålt hyrbil till mig hela veckan så kan jag väl inte låta bli att lämna tillbaka den på flygplatsen, så hur ska jag då kunna nyttja transfer?

Nej, det här klassar jag som spam och det vill jag inte få av en leverantör där jag just lagt en hyfsat dyr beställning! 👎

/Fabian

Greenwashing

2017: Det handlar inte bara om vackra ord; det handlar om genomförande in i minsta detalj.

Varje gång jag ser en sån här — numera standardiserad — skylt på ett hotellrum blir jag nyfiken på om de kommer passera mitt handdukstest eller ej. Jag hänger pliktskyldigt upp min handduk och lik förbannat byts den i de flesta fall ut nästa dag!

Är verkligen “for the environment” nyckelord här? Eller handlar det om hotellets (och indirekt min) ekonomi i form av lägre kostnader? Tror städpersonalen att de får mer dricks om jag får nya handdukar varje dag? Hur många engångsflaskor kan man ha i badrummet och fortfarande skriva skyltar om “miljö” med någon trovärdighet kvar?

Uppmana inte mig att göra ett bra miljöval, för att i nästa stund spotta på mitt val!

/Fabian

Vem köper två Londonresor?

Datadriven marknadsföring: Bokade London i november med BA i fredags. I måndags fick jag ett reklammail om billiga resor till London. De vet att jag bokat London, att jag sannolikt inte kommer boka en gång till innan min novemberresa (de har ju hela min historik). Det enda resultatet blir ju att man undrar om man kunde bokat billigare om man väntat över helgen. Tänk om de istället erbjöd valfri annan stad…

2017 handlar minst lika mycket om vad du INTE försöker kränga på dina kunder.

/Fabian

Byråkrati

brev från Arbetsmiljöverket

I tryckeribranschen är det fortfarande ganska lätt att hitta människor som blivit av med ett par fingrar i en skärmaskin på den tiden säkerhetsanordningar saknades.

Jag tycker Arbetsmiljöverket har en viktig uppgift. Jag kan dock inte förstå varför de ska slösa båda sin och vår tid på att göra en inspektion i ett kontorshotell. Och att göra det trots att jag tog kontakt och frågade om vi kunde ta detta på telefon.

Och därefter konstatera att vi har bra kontorsstolar, höj- och sänkbara skrivbord så vi kan ståjobba osv och då gå över till att prata om att det är farligt att köra bil. Trots att det bara fanns 1 tjänstebil i företaget och det var min. Ska Arbetsmiljöverket ut och prata en hel förmiddag med alla bilförare i hela landet nu?

Det är sällan jag klagar över att driva företag, men den här typen av byråkrati hör 1900-talet till. Det är vi alla som betalar.

Kriget i Syrien

”Gummibåten som åkte före oss sjönk och de människorna drunknade”, säger Elaf Salman. Hon är en av de flyktingar som under flykten från IS passerat Sverige. I den bifogade tidningen Bänken kan du läsa mer om henne.

I inbördeskrigets Syrien är nöden stor. Internationella hjälporganisationer har svårt att nå fram. På plats finns ”White Helmets”. Hittills har 141 hjälparbetare dödats i sitt arbete att rädda liv.

”When I want to save someone’s life I don’t care if he’s an enemy or a friend. What concerns me is the soul that might die”, säger Abed, från White Helmets.

White Helmets strävan efter fred och dess dedikation att hjälpa drabbade människor på konfliktens alla sidor, är vad som gör att vi på Fridholm & Partners i år vill hjälpa dem att hjälpa genom att skänka 15 000 kronor.

Vi tackar våra kunder, personal och leverantörer som ger oss förmånen att ha möjlighet att skänka pengar till något vi tycker är viktigt. 

Vi uppmanar andra företag att hänga på, eller välja sina egna välfärdsprojekt! Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi rädda världen!

Läs mer om White Helmets här: www.whitehelmets.org.

Ny kollega: Daniel

Daniel Petersén

Idag börjar Daniel Petersén på vårt Göteborgs-kontor!

Daniel kommer senast från Ellos, där han jobbat som trycksaksinköpare. Daniel har en gedigen utbildning från Grafiska Institutet och har även hunnit med att jobba på Elanders tryckeri. Hos oss kommer han fortsätta ta hand om Jotex och Stayhard, men på sikt även hantera andra kunder.

Välkommen Daniel!

Ny kollega: Maria

Maria Westerlund

Idag börjar Maria Westerlund på vårt Borås-kontor!

Maria kommer från Ellos, där hon jobbat som trycksaksinköpare. Hos oss kommer hon fortsätta ta hand om Ellos i första hand, men på sikt även andra kunder.

Välkommen Maria!